Pro Deo – Probitas II.
Isten omniperfectum,nincs meg benne
a hiány,hiányzik belőle a hiány...
tehát megvan benne az,ami hiányként
nincs,azaz a hiány – kész a paradoxon;
vagy csak egy feloldható apória?!
A perfectio veszélyes szó,magába
foglal mindent – infinitas divina;
a paradoxonok léte is azt bizonyítja,
hogy nem szenved hiányt semmiben,
nincs korlátja – omniperfectio...
Mikor azt mondom,hiányzik belőle
valami,tökéletességét csorbítom,
viszont mikor a valami maga a hiány,
s ez hiányzik,akkor a semmi hiányzik,
azaz nem hiányzik semmi sem,
így tökéletessége teljes marad;
Tökéletes,mert hiánytalan,minden
szempontból korlátlan,így a hiány
hiányának megléte nem mást bizonyít,
minthogy Isten a feltételesség felett
áll,nem részesül semmiben,viszont az,
ami feltételes, részesedik Istenben...
A hiány csak oly közegben érhető
tetten,ahol valami feltételhez kötött,
mint ahogy maga a valami is feltétele
a semminek;a hiányról is azért tudok,
mert feltételezem a hiánytalanság
meglétét – a hiányból következtetek
a hiánytalanság létére;viszonyuk
mégsem egyenértékű,nem azonos
mértékben rendelődnek egymás
mellé,mivel az ,ami tökéletes,
mértéken felüli is egyben,azaz ahol
a hiány fennáll,ott a korlátolt lét
uralkodik,tehát minden véges és
halandó;ehhez nem idomul az,
ami végtelen és halhatatlan,
ám fordítva igen...
Minden,aminek van nemléte,
részt vállal a felette álló lét
energiájából – cseppnyi mulandóság
a végtelen óceánban...
A nemlét - lét kettőssége mint logikai
alap,s a belőle származó bonyolultabb
egységek mint a létezők végtelenbe
futó rendszere azért vannak,mert
a végtelen egyszerűség – simplicitas -
végtelenségénél fogva ugyan nem
engedi meg,hogy önmaga részekre
tagolódjon,ill. hogy véges
alkotóelemekből álljon,
de mivel feltétlen,azaz nem függ egy
feltételtől sem,viszont nemlét sem
lehet,önmagát nem szüntetheti meg,
megengedi,ill.szabadon engedi azon
gondolatait,mellyel megteremti
létezőit,s létezőiben önmaga
hiányának részlegességét – tudnak
Istenről - a nemlétből létbe váltó
fejlődés lehetőségét,így szemlélheti
önmagát végtelen közvetlenségével;
mindezt szabad akarattal teszi...
Ugyanis a tökéletes szabadság nem
függ attól,hogy nem tudja önmagát
elpusztítani;mivel semmi sem tudja
elpusztítani önmagát teljesen,tehát
szükségszerűsége is tökéletes,
ezzel védelmezi magát az önpusztítás
lehetőségétől;ez egy olyan nemtudás,
mellyel tudását a másság fölé helyezi,
ám úgy,hogy abszolutizálni mégsem
tudja – mégis tökéletes,hiszen
tudása nem lehetne az,ha lehetőség
nyílna arra,hogy ne legyen;
úgy élne,hogy függne a haláltól – ez
esetében lehetetlen...
Az abszolút semmiből sosem lesz
valami,pláne,abszolút valami;
az abszolút szabadság sem engedi
meg az abszolút kellés szükségét;
így tehát megállapítható,hogy Isten
nem lehet abban az értelemben
abszolút,hogy mindenek feletti,mert
önmaga felett nem lehet;
e lehetetlenség sem abszolút,mert
akkor önmaga sem létezhetne,
merthogy léte általa lehetetlen volna...
Viszont tökéletes,és csakis így lehet
tökéletes;azáltal,hogy bírja a
tökéletes hiányt,tud hiánytalanul élni,
mindenek felett dönteni;tudom,
megfogalmazhatatlan Isten maga,
nem lehet egy fogalmat sem úgy reá
akasztani,hogy átfogja teljességét,
de ez is pontosan azt bizonyítja,
hogy egyedül ő tökéletes – ember
nem lehet soha...
|