Isten és én II.
Az előző részben
írtak után úgy érzem,
nem mondtam semmi
újat azzal,hogy logosz;
bár gondolatmenetem
visel magán némi
különlegességet,
ám így sem haladtam
meg a görögök szintjét,
pedig azt hittem;
viszont ha a logikát
metapoláris pozícióval
kiegészítjük,akkor a
síkbeli bipolaritásból
olyan térbeli formához
jutunk,mely mindenütt
ugyanazt láttatja,
s aki látja,az nem más,
mint a metapoláris
helyzetben tért ölelő
szem,vagy nevezzük
a már ismerős logosznak;
vagy egy olyan istennek,
amely a semmiből teremt
(s máris túljutottunk
a görög logoszon)
úgy,hogy mindig
metapoláris helyzetben
kell maradnia;ami lát,
az a semmi mint isten,
amit lát,az az isten
mint logika,mint tudat
(logosz),mint minden
(valami);a logika csak
a mindenben érvényesül,
megteremti saját helyét,
környezetét,teret bővít,
térrel bővíti a semmit
(önmagát),„teret hódít
magának”,így teremti
meg a logika értelmét;
térhódítása puszta
logika;e lépés logikus
értelme az,hogy a tér
csupán látszata a
semminek,a logika szintjén
létezik csak; így az anyag
is mint a logika teste
(mozgása,folyton változása)
merő látszat;
valóságos tér egyszerűen
nincs,csak a semmi létezik
mint nem-létező,és a
valami nem létezik mint
létező – ez isten logikája;
isten nem lehet illogikus,
csupa káosz,mert akkor
megmaradna önmagában,
tehát muszáj teremtenie
hol ilyen,hol olyan világot,
egy kozmikus világot,
melyben bármerre járok,
ugyanazt látom,
hisz mozgásom látszat,
nem létezik;
hogy költői legyek:
önmagam sivár fenekén
saját fényemet lelém;
messzebb nem léphetek,
egyáltalán nem léphetek,
isten „peremén” állok,
mely össze-vissza mozog,
bár ki nem számíthatósága
logikus képeket ébreszt
bennem,ezzel bennem van
a bizonyíték,hogy nemcsak
én adok,hanem általam is,
értelmet kap a mozgás,
az isteni létezés;
nem tehetek mást,
ez az egyetlen”valóság”;
mely nem lehet sok,
mert egyként sem úgy
egy,mint a matekban
jól ismert egyes szám képe,
hanem végtelenül az,
a mindennek ideájaként,
platóni értelemben,
mindennek számaként
püthagóraszi értelemben,
s mivel nem mozdulhat,
így Arisztotelészt sem
hagyhatom ki a sorból,
ami mozdulatlan
mozgatóját,az első
mozgatót mint első
okot illeti;
tehát ez a parmenidészi
létező -mindjárt kiderül,
miért is az - olyan
metapoláris ponton áll,
melynek nagysága végtelen;
bár határolt önmaga által
(mint a jól kerekített igazság,
mintegy tökéletes gömb,
melyen kívül nincs semmi,
ezért csupán a létező kutatható,
ami nincs,az kutathatatlan-Parm.)
hiszen nem mozdulhat,
nincs hova mozdulnia,
határolt az által,hogy nem
lehet egy sem,
mert határtalan,határa
valótlan,térillúzió csupán;
ami elárulja,vagy talán
világosabbá teszi határos
voltát,az szükségszerűsége;
hiszen mozgásával
határolja önmagát,lesz
önmaga korlátja, s ez a
'mintegy mozgás' kelti
bennünk azt az érzetet,
hogy mozog minden;
pedig csak önmagában
teszi ezt,valójában,
mint már annyiszor
említettem,nincs mozgás;
s az is eredendő
tudásunk,hogy valójában
szabad,végtelenül szabad;
tehát a logika teremtésével
a korlátozottság illúzióját
mint valóságot láttatja
velünk,ezért érezzük
sebezhetőnek magát
a logikát is,ezért
mondjuk tudattalanul,
hogy a logika nem minden;
pedig az,sőt az is és az sem;
se több,se kevesebb;
egyszóval: végtelen;
ez a végtelen mint pont
tükröződik bennünk,
mint olyan nézőpont,
amely látni,tudni vél
s akar mindent;
e metapoláris kód által
nyert környezetünkben,
terünkben mi is
szabadok lehetünk – még
te is...:)
|